Niepubliczne Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej

A po nocy znowu ranek

Scenariusz zajęć dla grupy 4-latków

Temat bloku Kosmiczne podróże.

Temat dnia „A po nocy znowu ranek” – zajęcia wg koncepcji E. Gruszczyk Kolczyńskiej.

 

Cel ogólny

  • dostrzeganie regularności rytmu w organizacji przestrzeni i czasu

 

Cele

  • rozwijanie ekspresji twórczej poprzez odtwarzanie ruchem i gestem treści usłyszanego opowiadania
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania stałości rytmu oraz stałego następstwa dni i nocy
  • rozwijanie umiejętności ustawiania się w rzędzie zachowując stałość rytmu dni i nocy zgodnie z otrzymanym emblematem

 

Metody wg M. Kwiatowskiej

  • słowne: objaśniająca i instrukcji
  • oglądowe: obserwacji i pokazu
  • czynne: zadań stawianych dziecku

 

Formy

  • zbiorowa
  • indywidualna

 

Środki dydaktyczne

szarfy w dwóch kolorach; mel. „Jestem podróżnikiem”; emblematy słońca i księżyca; podkładki; papierowe pierścienie; zestaw wyciętych 6 kół w dwóch kolorach dla każdego; papierowa różczka; 3 tekturowe misie

 

Przebieg

Zajęcia wprowadzające

 

„Mały Miś” –  ilustrowane opowiadanie.

Dzieci słuchają opowiadania ilustrowanego przez n-ela siedząc na dywanie w półkolu.

 

Słońce wstaje, zaczyna się dzień.

Ze snu budzi się Mały Miś, Mama Miś i Tata Miś.

Po pobudce na śniadanie wszyscy się udają.

Po śniadaniu Mały Miś, jak co dzień przed dom swój wybiega

I wspólnie z innymi misiami harce urządza przez cały dzień.

Robi przerwę na obiadek oraz mały podwieczorek.

A kiedy zachodzi słońce i kończy się dzień

Mały Miś do domu wraca.

Wszyscy wspólnie kolację zjadają i do snu się układają.

Zaczyna się noc. Na niebie świeci księży.

W nocy wszyscy śpią. Śpi Mały Miś, Mama Miś i Tata Miś.

Śpią też wszyscy misia koledzy.

Noc się kończy, księżyc znika z nieba.

Słońce wstaje, zaczyna się dzień.

 

 

Pytania

O kim było opowiadanie?

Co Mały Miś robił przez cały dzień?

Co się dzieje, kiedy zachodzi słońce?

Co dzieje się nocą w rodzinie Małego Misia?

Co się zaczyna, kiedy kończy się noc?

 

„Dzień Misia” –  opowieść ruchowa na podst. opowiadania o Małym Misiu.

 Dzieci za pomocą magicznej różczki zamieniają się w Małe Misie. Ich zadaniem jest odtworzyć poprzez ruch i gest treść usłyszanego opowiadania.

 

Zajęcia właściwe

 

 „A po nocy znowu ranek”– zabawa dydaktyczna.

Dzieci siadają w półkolu na dywanie. N-el rozdaje dla każdego: podkładki, papierowe pierścienie, zestaw kół w dwóch kolorach.

 

  • Układanie kalendarza składającego się z dni i nocy przez n-ela:

N-el odczytuje 3-krotnie opowiadanie o Małym Misiu. Kołami w kolorze żółtym i niebieskim odpowiednio ilustruje następstwo dni i nocy na pierścieniu. Następnie odczytuje ułożony przez siebie rytm: dzień, noc, dzień…

 

  • Układanie kalendarza składającego się z dni i nocy przez dzieci:

Zadaniem jest ułożenie kalendarza dni i nocy przy wykorzystaniu kół.

Należy wybrać to, co będzie oznaczało dzień i to, co będzie oznaczało noc.

 

  • Odczytanie ułożonego przez dzieci kalendarza z wybranych elementów używając słów: dzień, noc, dzień…

Wyciągnięcie wniosku, że po dniu jest zawsze noc, po nocy dzień i tak będzie zawsze.

 

Zajęcia końcowe

 

 „Dzień i noc” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

 

N-el rozdaje dzieciom szarfy w dwóch kolorach oznaczających dzień i noc. Dzieci w rytm muzyki poruszają się po sali podskakując z nogi na nogę. Na przerwę w muzyce próbują ustawić się w rzędzie zachowując stałość rytmu zgodnie z otrzymanym emblematem: kolor żółty- dzień; kolor niebieski- noc.

 

Podsumowanie i zakończenie zajęć.

Czynności porządkowe, mycie rąk i przygotowanie do obiadu.

autor mgr Katarzyna Grom 

Wydarzenia