Niepubliczne Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej

Jaka może być woda

Scenariusz zajęć dla grupy 4-5 latków

Temat bloku Zimą również jest wesoło.

Temat dnia Jaka może być woda?- zabawy badawcze.

 

Cele ogólne

o   obserwowanie zjawiska topnienia śniegu
o   przybliżanie zjawisk związanych z przyrodą nieożywioną poprzez zabawy badawcze ukierunkowane na właściwości wody

 

Cele

o   wyciągnie wniosków z wykonywanych przez siebie doświadczeń
o   próby określania właściwości wody i śniegu
o   wyzwalanie w sobie reakcji odprężenia i koncentracji
o   reagowanie w umówiony sposób na przerwę w muzyce
o   wskazywanie poszczególnych części swojego ciała

Metody wg M. Kwiatowskiej:

o   słowne: objaśniająca i instrukcji
o   oglądowe: obserwacji i pokazu
o   czynne: zadań stawianych dziecku

Formy

o   zbiorowa
o   grupowa

 

Środki dydaktyczne naczynia (3słoiki) z wodą ciepłą i zimną dla każdej grupy; emblematy kropel w 4 różnych kolorach; śniegowe kulki; muzyka Gabriela Yareda „The scar”; kartoniki w kolorach czerwonym i niebieskim dla każdej grupy; poduszka dla każdego; 4 plastikowe naczynia; obręcze hula hop; kubeczki z gazą przewiązaną frotką, lusterko

 

Przebieg

 

Zajęcia wprowadzające

Wprowadzenie
N-el prosi,aby wszyscy usiedli w półkolu. Dzieci zamykają oczy i wyciągają dłoń do przodu, którą n-el skrapia lekko wodą. Ważne jest, aby w tym czasie panowała cisza. Następnie wszyscy otwierają oczy, próbują odgadnąć, co to mogło być i opowiadają swoje wrażenia.

„Kropla w kałuży”- zabawa z orientacyjno – porządkowa.
N-el rozdaje dzieciom emblematy kropel wody: czerwone, niebieskie, żółte, różowe. Dzieci zamieniają się w „krople wody” i biegają wokół obręczy. Na przerwę w muzyce każda kropelka szuka wolnej kałuży. Zabawa trwa, aż zostanie jedna obręcz. Zwycięska kropelka zostaje nagrodzona brawami.

Zajęcia właściwe

Jaka może być woda?- zabawy badawcze.

o   N-el dzieli dzieci na 4 grupy zgodnie z kolorami emblematów kropel. Każda grupa otrzymuje po 3 naczynia: puste oraz z wodą ciepłą i zimną. Zadaniem jest określenie właściwości wody i udzielić odpowiedzi na pytanie: Jaka jest/może być woda? – mokra, zimna, ciepła, przeźroczysta itp.

o   Przyporządkowanie właściwych kolorów kartoników: niebieski- woda zimna, czerwony- woda ciepła.

o   Następnie każda grupa dostaje po 3 śniegowe kulki. Przed ich wrzuceniem do przygotowanych naczyń próbują odpowiedzieć na pytanie: Jaki jest śnieg? – zimny, mokry, biały, puszysty, miękki, lekki itp.

Następnie każda grupa umieszcza swoje kulki w naczyniach i obserwuje, co się dzieje ze śniegiem. Dlaczego śnieg topnieje? W którym naczyniu topnieje najszybciej i dlaczego?

o   Sprawdzenie, czy śnieg jest biały?: dzieci wylewają stopniały śnieg na gazy i zauważają, że chociaż śnieg jest biały, to jednak nie jest czysty, lecz przeciwnie – brudny, zanieczyszczony.

Po wykonaniu doświadczenia dzieci wlewają wodę do plastikowych naczyń i wystawiają je za okno. Co kilka minut sprawdzają, co dzieje się z wodą?

o   Woda to też para: n-el wlewa ciepłą (gorącą) wodę do przezroczystego naczynia nad którym umieszcza lusterko. Dzieci obserwują sytuację i dochodzą do wniosku, że woda to również para.

o   Wnioski końcowe
– oprócz postaci płynnej, woda może występować w postaci lodu, śniegu, pary wodnej.

 

Zajęcia końcowe

 „Dziś zajęcia fajna sprawa” – zabawa ruchowa z krótką rymowanką.

Dzieci deklamują słowa rymowanki jednocześnie pokazując wymaniane w niej części ciała. Rymowankę powtarzamy kilka razy, mówiąc coraz szybciej.

Dziś zajęcia fajna sprawa,

dla nas wszystkich to zabawa,
ręce w górę, w przód i w bok,
skłon do przodu,
przysiad, hop!
Głowa, ramiona,
kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos

 

„Lodowe sopelki”- zabawa wyciszająca z wykorzystaniem metody relaksacji opartej na treningu autogennym wg A. Polender do muzyki Gabriela Yareda „The scar”.

N-el, przy pomocy różczki zamienia dzieci w kropelki wody. Krople wody kładą się z zamkniętymi oczyma na dywanie z głową ułożoną na poduszce w wygodnej dla siebie pozycji.

N-el opowiada stonowanym głosem bajkę o „lodowych sopelkach”.

Jesteście kropelkami wody lekko spadającymi z nieba

Kropelki są lekkie, wiatr bawi się nimi nim dotrą na ziemię

Krople spadają coraz niżej i niżej, jest im coraz zimniej

Jedne ocierają się o drzewa inne leciutko spływają po dachach domów

Krople marzną w zimowe wieczory i jedna po drugiej spływając tworzą złociste sopelki

Jest coraz cieplej, sople błyszczą w słońcu – topią się

I powoli znowu zamieniają się w kropelki wody.

Wszystkie kropelki otwierają oczy i cieszą się, że znowu będą mogły bawić się na wietrze.

Podsumowanie i zakończenie zajęć.

Czynności porządkowe, mycie rąk i przygotowanie do obiadu.

 

mgr Katarzyna Grom

 

Wydarzenia