Niepubliczne Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej

Z rodzicami zabawa to wspaniała sprawa

Dzień zabawy w grupie „Biedronek” 4-latki

Temat „Z rodzicami zabawa to wspaniała sprawa!” – zabawy ruchowe z wykorzystaniem elementów metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

 

Cele

o          stwarzanie dzieciom okazji do poznania swojego ciała
o          kształtowanie sprawności fizycznej oraz odkrywanie własnych możliwości dzieci
o          integrowanie się we wspólnej zabawie
o          budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania
o          kształtowanie umiejętności współpracy z partnerem i z grupą

 

Pomoce: 2 plakaty drzew na dużym arkuszu (smutne i wesołe); wycięte kolorowe liście; klej w sztyfcie; muzyka relaksacyjna (wybrane fragmenty J. Satriani, N. Sheldon); wesołe dziecięce piosenki; chusta animacyjna; balony, taśma bezbarwna, dwustronna, mazaki nieścieralne, kolorowe gazety, nożyce, kolorowe wstążki, włóczka

 

Przebieg

 

I. Cześć wstępna

  1. Powitanie uczestników.
  2. Zapoznanie z zasadami  obowiązującymi na zajęciach:
    o Uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne.
    o Bierzemy udział we wszystkich zabawach.
    o Wspieraj dziecko w poczuciu kontroli i autonomii poprzez przestrzeganie jego prawa do swobodnej własnej decyzji (wspieranie w samodzielności).
    o Nie krytykuj innych.
    o Chwal dziecko nie tyle za efekty, co za jego starania i wysiłek oraz każde nowe osiągnięcie (np. pokonanie lęku, wykonanie nowego ćwiczenia).
    o Bądź partnerem. Ne rywalizuj z innymi.
    o Staraj się zachować dobre poczucie humoru.
  3. „Jesienne drzewa” – określanie swojego nastroju; każdy z uczestników wybiera dowolny kolor liścia; pisze na nim swoje imię i przykleja na wybranym drzewie smutnym lub wesołym odpowiednio do swojego nastroju następnie siada w kręgu na podłodze.

 

II. Część właściwa

Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała

  1. „Ładnie się witamy”- uczestnicy dowolnie poruszają się do wesołej piosenki. Na przerwę w muzyce witają się z jak największą ilością osób częścią ciała wymienioną przez prowadzącego (Witamy się przybijając piątkę; stopami itp.)
  2. „Taniec lunatyków”- uczestnicy z zamkniętymi oczami leżą na plecach; na sygnał prowadzącego unoszą do góry wymienione części ciała; oddychają spokojnie adekwatnie do wykonywanych ruchów, np. uniesiona ręka w górze- wdech nosem; przy opuszczaniu wydech ustami (w tle muzyka relaksacyjna).
  3. „Piosenka biednego węża”- ilustracja ruchowa piosenki.

1. Na czterech nogach skacze konik (podskoki z nogi na nogę)

Podkowy wesoło w takt mu dzwonią. (j.w.)

Ref.: No a wąż, (rysowanie węża w powietrzu)

Biedny waż (chwytanie się rękami za głowę)

On na brzuchu pełza wciąż. (gładzenie się po brzuchu)

Sssssssss… (pełzanie na brzuchu po sali)

2. Jaś ma dwie nóżki do biegania, (bieg w miejscu)

Dreptania, chodzenia i skakania. (tupanie nogami, chód, podskoki)

3. Ślimak ma tylko jedną nogę (palce wskazujące nad głową – „różki ślimaka”)

Na jednej więc nodze rusza w drogę (podskoki na jednaj nodze)

4. A cóż to jest za dziwny zwierzak? (dłonie rozłożone na boki)

Nóg nie ma (uderzenia rękami o uda)

Na brzuchu świat przemierza. (gładzenie się po brzuchu)

Ref.: To jest waż, śmieszny wąż (rysowanie ręką węża w powietrzu)

Co na brzuchu pełza wciąż (gładzenie się po brzuchu)

 

Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu

  1. „Most”- dorośli stają jeden za drugim w rozkroku; dzieci przechodzą w dowolny sposób pod „mostem”.
  2. „Domki”- dorosły ustawia się na kolanach w podporze na pełnych dłoniach; dziecko porusza się na czworaka wchodząc do domu, obchodząc dom dokoła itp.
  3. „Kołyska”- rodzice siadają w rozkroku obejmując siedzące przed nimi dziecko, kołyszą się do znanej piosenki (mogą nucić dziecku do ucha)

 

Z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga:

Chodź, opowiem ci bajeczkę, bajka będzie długa.

Była sobie raz królowa, pokochała grajka,

Król wyprawił im wesele i skończona bajka.

Była sobie Baba –Jaga, miała chatkę z masła,

A w tej chatce same dziwy! Psst… iskierka zgasła.

Z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga;

Chodź, opowiem ci bajeczkę, bajka będzie długa.

Już ci Wojtuś nie uwierzy, iskiereczko mała.

Chwilkę błyśniesz, potem zgaśniesz.

Ot i bajka cała.

 

Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaku i współpracy z partnerem i grupą

  1. „Spychacze”- jeden z uczestników leży na plecach, drugi stara się przesuwać opierającego się partnera; zamiana ról
  2. „Sztorm”- uczestnicy stoją w kole trzymając naprężoną chustę animacyjną za brzegi; grupa wachluje chustą tak, aby piłka wpadła do otworu znajdującego się na środku chusty.
  3. „Fale Dunaju”- uczestnicy trzymają rozciągniętą chustę; grupa porusza się w takt melodii falując nią (w tle muzyka relaksacyjna).

 

Ćwiczenia i zabawy twórcze

1. „Taniec liści”- dowolna interpretacja ruchowa do wesołej muzyki.

 

III. Zakończenie zajęć

  1. „Jesienny gość”- rodzice z dzieckiem wykonują wg własnych pomysłów jesiennego gościa; wspólne zorganizowanie wystawy.
  2. „Jesienne drzewa” – określanie swojego nastroju; każdy z uczestników wybiera dowolny kolor liścia. pisze na nim swoje imię i przykleja na wybranym drzewie smutnym lub wesołym odpowiednio do swojego nastroju.
  3. Podziękowanie za wspólną zabawę.

 

 

Bibliografia

M. Bogdanowicz, D. Okrzesik, Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Gdańsk 2006
M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1997

mgr Katarzyna Grom

 

Wydarzenia