Koncepcja pracy
Prywatnego Gimnazjum Nr 9
im. Marii Konopnickiej w Białymstoku
na lata 2013-2018
Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka.
Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić.Jan Paweł II
Koncepcja pracy oparta jest o zalecenia Parlamentu Europejskiego z roku 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Jest w nich mowa o:
- Porozumiewaniu się w języku ojczystym.
- Porozumiewaniu się w językach obcych.
- Kompetencjach matematycznych i podstawowych kompetencjach naukowo-techniczych.
- Kompetencjach informatycznych.
- Umiejętności uczenia się.
- Kompetencjach społecznych i obywatelskich.
- Inicjatywie i przedsiębiorczości.
- Świadomości i ekspresji kulturalnej.
Motywem przewodnim koncepcji pracy szkoły jest kształcenie tych umiejętności.
W przyszłości będziemy analizować najnowsze dokumenty zakreślające ramy strategii dla Edukacji: „Europa 2020” i „Edukacja i Szkolenie 2020”. Interesujące zwłaszcza i dające szanse rozwoju są dwie główne inicjatywy UE „Mobilna młodzież” i „Nowe umiejętności dla nowych miejsc pracy”
I. Cele szkoły
- Cele ogólne: perspektywiczno – strategiczne
a) promować pozytywny wizerunek szkoły w środowisku
b) rozwijać samodzielność uczniów
c) podnosić jakość nauczania i uczenia się. - Cele etapowe i operacyjne
a) wypracować efektywne metody pracy z uczniem zdolnym i uczniem mającym trudności w nauce
b) dobrze i na miarę indywidualnych możliwości uczniów przygotować do podjęcia nauki w szkole ponadgimnazjalnej
c) włączyć większą liczbę rodziców w życie szkoły.
II. Misja szkoły
Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, stwarzając uczniom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego.
Prywatne Gimnazjum Nr 9 im. Marii Konopnickiej w Białymstoku to miejsce
- poszanowania godności i praw każdego człowieka;
- sprawiedliwego rozwiązywania problemów;
- przygotowania uczniów- wychowanków do
– zdobywania wiedzy i umiejętności pozwalających sprostać wyzwaniom dorosłego życia;
– świadomego i odpowiedzialnego decydowania o sobie;
– dbałości o prawidłowy rozwój fizyczny i zdrowie;
– korzystania ze źródeł informacji;
– wykorzystania swoich zdolności i zainteresowań;
– poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania;
– uświadomienia, że kształcenie jest procesem trwającym przez całe życie. - uświadomienia wychowankom, że uczą się nie dla szkoły, nauczycieli i rodziców, lecz dla swego własnego życia.
III. Wizja szkoły
Szkoła bezpieczna i przyjazna, która z szacunkiem dla tradycji kreuje nowoczesność.
IV. Model absolwenta
Nasz absolwent
- ma poczucie własnej godności i wartości
- wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce
- jest dobrze przygotowany do następnego etapu nauki
- szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe
- odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości
- rozumie innych i potrafi z nimi współpracować
- radzi sobie ze stresem
- jest otwarty na innych, szczery i życzliwy
- jest asertywny
- jest kulturalny i odpowiedzialny
- ma poczucie humoru
- dba o swoje zdrowie i otoczenie
V. Nauczyciel w naszej szkole
- uczy poszukiwania , porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną
- uczy odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków
- uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy
- troszczy się o harmonijny rozwój ucznia
- wprowadza go w świat wiedzy
- stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości
- rozwija zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego
- rozwija zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.